Hyperfocussen

"Attention Deficit". Maar hoe rijmt dit dan met "hyperfocus"?

HIGH LIGHTS:

- De neiging helemaal op te gaan in taken die stimuleren en belonen, wordt hyperfocus genoemd.
- Kathleen Nadeau en prof. Roeyers denken dat AD(H)D in werkelijkheid niet een tekort aan aandacht is, maar een aandoening waarbij mensen veel minder controle over hun reacties op stimuli hebben
- Met 4 eenvoudige stappen kun je uit een negatieve hyperfocus situatie breken


Direct naar:
• Hyperfocus begrijpen
• Lezing prof. dr. Roeyers
• 4 Eenvoudige stappen om uit een negatieve hyperfocus situatie te breken


Hyperfocus begrijpen.

Kathleen Nadeau verklaart dit fenomeen in haar boek, "Avonturen in Fast Forward": "In werkelijkheid is ADD niet een tekort aan aandacht, maar een aandoening waarbij mensen veel minder controle over hun reacties op stimuli hebben," schrijft Nadeau. Ze zijn niet in staat om hun aandacht te reguleren. Hoewel ze misschien extreem moeilijk kunnen concentreren, organiseren en bepaalde alledaagse taken kunnen voltooien, zijn ze vaak in staat om hun aandacht te richten op andere activiteiten die hen interesseren. Deze neiging helemaal op te gaan in de taken die hen stimuleren en belonen, wordt hyperfocus genoemd.

Het is voor deze individuen niet ongebruikelijk om zich zo in een taak onder te dompelen, dat ze zich niet bewust zijn van al het andere dat zich om hen afspeelt. Mogelijk hebt u dit al eens ervaren wanneer uw kind een video-spel aan het spelen is en u proberen om zijn aandacht te krijgen. U roept!: Geen antwoord. U roept harder!!: Geen antwoord. Tot slot, als u uw stemt verheft tot schreeuwen, krijgt u mogelijk alleen een snelle, geïrriteerde blik!

Nadeau vertelt het verhaal van een vrouw met ADHD, die zo hyper-gefocusseerd was op een brief die ze aan het schrijven was, dat ze zich helemaal niet bewust was dat haar huis in brand was gevlogen. "Ze had de sirenes en alle commotie gemist en werd uiteindelijk ontdekt door de brandweer terwijl ze tevreden werkend in haar kamer bezig was, terwijl de keuken aan de achterkant van het huis was in vlammen gehuld!", Schrijft Nadeau.

Bron: Kathleen Nadeau verklaart hyperfocus (Engels)

inhoud

Verslag lezing ADHD door Prof. Herbert Roeyers

Wat een boeiende avond! Een lezing (of moeten we zeggen een college) vol met de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen en een nieuwe kijk op ADHD.
Pittige kost, dat zeker, maar zeer de moeite waard.

Prof. Dr. Herbert Roeyers heeft ons deelgenoot gemaakt van de allerlaatste onderzoeksresultaten die een ander licht op ADHD laten schijnen.
Hoe impulsief zijn kinderen met ADHD eigenlijk?
En hoe zit het met dat aandachtstekort?
Roeyers ontkrachtte de traditionele aanname dat ADHD in eerste instantie een probleem is van de executieve functies.
Hoewel bij sommige kinderen met ADHD dit aantoonbaar het geval is, gaat dit niet op voor alle kinderen met ADHD. Bovendien geldt dit niet specifiek voor kinderen met ADHD (ook kinderen met autisme of dyslexie vertonen dezelfde dysfunctie).
Recente onderzoeksresultaten pleiten voor een nieuwe definiëring van ADHD:

“ADHD is een heterogene psychopathofysiologische stoornis die gekenmerkt wordt door variatie in beperkingen tussen en fluctuaties van de expressie van beperkingen bij individuen”.

Lees meer over de lezing van prof. Roeyers (met handouts in pdf)

Bron: Centrum voor zorg en onderwijs Spectrum Brabant

inhoud

4 Eenvoudige stappen om uit een negatieve hyperfocus situatie te breken.

Vertaald uit: Jennifer Koretsky at ADHDmanagement.com. (Engels)

Volwassenen met ADHD zijn zowel gezegend als behept met de eigenschap om te kunnen hyperfocussen: Hyperfocussen is de unieke eigenschap om ons zo intens te focussen, dat de rest van de wereld tijdelijk "verdwijnt". Het is het tegenovergestelde van verveling. In plaats van het hebben van concentratieproblemen of het gebrek aan initiatief om ergens mee aan de slag te gaan, heeft de hyperfocussende ADHD'er moeite met het loslaten van het interessante onderwerp dat hij op dat moment onderhanden heeft.

hyperfocussen kan een heel goede zaak zijn: Als je zeer geïnteresseerd in hetgeen waar je je op concentreert, of als er een dreigende deadline ligt, dan is de mogelijkheid om te kunnen hyperfocussen een mooi pluspunt. Het kan je door een moeilijke taak, zoals een rapport voor je werk schrijven, of bij een huishoudelijk probleem helpen dat moet worden opgelost. Het kan ook enorm helpen tijdens creatieve periodes waarbij je je lekker voelt en je plezier beleeft aan het schrijven, schilderen, knutselen, of jezelf uitleven in een artistieke bui. Dit positieve hyperfocussen is wat ik noem: In je flow zitten. Je geniet van wat je doet, of het nu werk is, het oplossen van problemen, of creatief bezig zijn. Je bent productief en je geniet niet alleen van wat je doet, maar ook van het feit dat je vooruitgang boekt. Je zit in de flow van je gedachten en handelingen.

Echter, hyperfocussen kan ook een negatieve effect hebben. Volwassenen met ADHD gaan vaak in de hyperfocus modus wanneer zich een stressvol probleem of situatie voordoet en het onvermogen om jezelf hiervan los te rukken in meer stress resulteert. Dit kan tijdens het schrijven van een verslag voor school gebeuren, tijdens een poging om op het werk een probleem op te lossen, tijdens een poging om een defect apparaatje te repareren, of zelfs tijdens het surfen op het internet.

Negatief hyperfocussen is wat ik noem: geblokkeerd zijn. Het gaat echt om een onvermogen om je focus te verleggen en de frustratie die daaruit voortvloeit to voorkomen. Het voelt alsof je vastgelijmd zit aan wat het ook is dat je probeert te doen. Je wilt een taak gewoon afmaken of het loslaten, maar je frustratie in de situatie geeft je het gevoel dat je niet in staat bent om verder te gaan. Je raakt vastbesloten om te doen wat je van plan bent te doen, tegen elke prijs. (Perfectionisme veroorzaakt vaak negatief hyperfocussen.)

In deze toestand blijft je jezelf vertellen, "Nog twee minuten. Ik moet het voor elkaar krijgen". Maar het is nooit alleen maar twee minuten. Je gedachten en handelen zitten vast. Je voelt je ontevreden over het ontbreken van vooruitgang. Je voelt je ten koste van alles gedwongen om af te maken wat je van plan te doen, inclusief het ontberen van slaap en het overslaan van maaltijden, inclusief het belasten van je mentale gezondheid.

Kortom, positief hyperfocussen voelt goed en maakt je gelukkig. Negatief hyperfocussen voelt slecht en maakt je gestrest. Negatief hyperfocussen is zeer moeilijk te doorbreken. Je moet het jezelf heel bewust zijn en het kost je een behoorlijke dosis verstandig "zelfgesprek".

Jezelf dwingen (ja, jezelf dwingen) om hiervan los te komen en te ontstressen is essentieel voor het doorbreken van het patroon. Het helpt als je onthoudt dat de dingen die je in die gestrest en hectische toestand bereikt, vaak minder in kwaliteit is dan wat je zou bereiken in een ontspannen toestand. Werkend vanuit een kalme en geconcentreerde situatie leidt zeker tot betere resultaten dan werkend vanuit een gestresste en hectische situatie.

De volgende keer dat je merkt dat je hyperfocusseert, ga dan eens bij jezelf na of je je fantastisch in je flow voelt, of dat je gestressed en geblokkeerd bent.

Volg deze eenvoudige stappen:
1. Vraag jezelf af:

   ■ Heb ik een goed gevoel over wat ik aan het doen ben, of ben ik gewoon gestrest?

   ■ Kan ik op dit moment niet beter iets anders gaan doen, zoals bv. gaan eten, de deur uit gaan voor een afspraak, of naar bed gaan?

   ■ Is wat ik nu aan het doen ben echt belangrijk in mijn leven? Zal het een ernstig gevolg hebben als ik het resultaat nu niet haal?

2. Als je vaststelt dat je ofwel gestrest bent, iets anders moet gaan doen, of je tijd verspilt aan iets dat niet belangrijk is, dan zit je in de blokkade van negatief hyperfocussen. Neem dan even de tijd om je ogen te sluiten en drie zeer diep adem te halen. Dit verhoogt de zuurstoftoevoer in je lichaam en ontspant zowel je spieren en verlaagt je hartslag.

3. Ga bij jezelf te rade. Herinner jezelf eraan dat:

   ■ Als je je frist, kalm en gecentreerd voelt, zul je beter in staat zijn en met minder stress, dit probleem aan te pakken.

   ■ Je hyperfocussen op dit probleem wordt veroorzaakt door stress, dit op zijn beurt zal uw ADHD problemen verhogen.

   ■ Met het oog op het doorbreken van dit negatieve patroon, moet je iets anders gaan doen.

4. Dwing jezelf vervolgens om het los te laten. Ja, dwing jezelf. Op het moment zelf is het moeilijk weg te lopen. Maar geleidelijk wordt het makkelijker en je zult er later een goed gevoel over hebben, vooral als je de situatie opnieuw beoordeelt en ontdekt dat je bezig was negatief te hyperfocussen op iets dat echt niet belangrijk was.

Bedenk dat hyperfocussen een prachtige eigenschap is, maar alleen als je het volledig onder controle hebt!